کد مطلب:223739 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:129

علل علاقه ایرانیان بخاندان علی
این جا شایسته است كه عبارات جبران خلیل جبران را بیاورم كه معلوم شود گوهر وجود علی صلی الله علیه وآله وسلم چه ارزش آسمانی داشت. [1] .

جبران خلیل جبران در مجله العرفان چاپ صیدا می نویسد: بعقیده من علی بن ابیطالب نخستین عربی است كه با روح كلیه پیوسته است و همسایگی او را برگزید و شب را با او بسر برد و نخستین كسی است كه در میان دو لب خود نغمه و آهنگ او را بیرون داد و بگوش كسانی رسانید كه پس از او چنان نغمه و آهنگی را نشنیده بودند از این رو در بلاغت خود شنوندگان را حیرت می افزود و بر خود می لزانید و آن كسانی كه با او در ستیزه بودند و نزاع می كردند از فرزندان عصر جاهلیت و نادان زادگان (معاویه و اتباعش) بودند.

علی از جهان برفت و شهید عظمتش گردید. او از جهان برفت در حالی كه نماز میان دو لبش بود. او از جهان برفت در حالی كه دلش از شوق پروردگارش لبریز بود. عناصر عرب علی علیه السلام را نشناخته تا آنگاه كه از همسایگان از مردان فارس (ایران) مردانی بپا خاستند و میان جواهر و سنگریزه فرق و تفاوت و امتیاز گذاشتند. [2] .



[ صفحه 162]



بهمین جهت ایرانیان عموما دلشان متوجه علی علیه السلام بود و اطراف او را گرفتند و عواملی كه سبب علاقه آنها بود بشرح زیر است:

1 - دختران یزدگرد بپسران علی علیه السلام شوهر كردند و شرح آن را در كتاب سیدالشهداء نگاشته ام و این وصلت موجب محبوبیت خاص خاندان علی علیه السلام شد.

2 - احترام و ارزشی كه پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم و علی علیه السلام نسبت بآزادی ایرانیان و تقدیر از بزرگان آنها می كردند سبب نزدیك شدن عجم شد و هر چه نزدیكتر می شدند بعظمت روح حضرت علی بیشتر پی برده و احترام و تبعیت بیشتر می كردند.

3 - تأثیر شخصیت حضرت سجاد كه فرزند زاده اكاسره عجم بود كه بتحریك ارباب خود عمر را كشت و عبیدالله بن عمر هرمزان سردار ایرانی كه در مدینه میزیست بگمان آنكه محرك قتل است با چند ایرانی دیگر بقصاص پدر كشت و حضرت امیر علیه السلام از این اقدام متنفر و در خشم شد فرمود آگاه باش روزی كه تولیت امور مسلمین بمن محول شد ترا بقصاص قتل آنها خواهم گشت؟

و لذا در خلافت امیرالمؤمنین علیه السلام عبید الله فرار را در قرار اختیار كرد و بمعاویه پیوست تا در جنگ صفین كشته شد.

5 - سلمان فارسی دارای شخصیتی بود كه پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم در حق او فرمود (السلمان منا اهل البیت) و احادیثی در فضیلت او و احترام بایرانیان و علاقه ی عجم بعلم و دانش روایت كرده اند و امیرالمؤمنین او را در خلافت خود فرماندار مدائن فرمود كه تا آخر عمر حاكم آنجا بود تا درگذشت و این شخصیت تأثیری عمیق در جلب توجه ایرانیان و علاقه آنها باهل بیت نمود.

6 - اساوره یعنی قهرمانان ایرانی كه بكمك امام حسین علیه السلام بطرف كربلا بمناسبت پشتیبانی از خاندان داماد خود حركت كردند چون رسیدند شهادت رخ داده بود دیگر روی بازگشت نداشته در بصره ساكن شدند تا خروج مختار در آن موقع كه ابراهیم بن مالك اشتر نخعی برای مبارزه با لشكر شام قیام كرد آنها در آن جبهه نام نویسی كردند و بابراهیم ملحق شدند و گفتند بیشتر اصحاب ابراهیم ایرانی بودند و عرب كمتر در لشكریان او بود الذین تراهم معی و انها هم اولاد الاساورة من اهل فارس و المزاریه:

اینان كه من می بینی همراهند فرزندان اساوره اهل فارس هستند و سواركاران



[ صفحه 163]



دلیر و مرزبانان عجم می باشند. [3] .

و این اساوره بخونخواهی حسین علیه السلام سلحشوری و جنگجوئی بی نظیری نشان دادند تا لشكر شام را منهزم نمودند.

7 - در كوفه سال 61 هجری دوازده هزار خانواده از چهارصد هزار ایرانی در كوفه باقی مانده بود و در قشون ابن زیاد یكنفر ایرانی نبود در حالی كه در 72 نفر اصحاب حسین چند ایرانی وجود داشت.


[1] كتاب اميرالمؤمنين(ع) ص چاپ دوم.

[2] كتاب اميرالمؤمنين(ع) چاپ دوم ص 370.

[3] اخبار الطوال ابوحنيفه دينوري ص 288.